- Учитель: Sirghi Natalia profesor
Bine ați venit pe platforma educațională a Centrului de Excelență în Medicină și Farmacie ”RAISA PACALO”
Stimați utilizatori!
Pentru a accesa cursurile, convingeți-vă că sunteți logat (dreapta sus) cu numele d-voastră.
Dacă sunt neclarități pentru crearea contului de acces, vizionează următorul video sau video sau contactați dirigintele.
Dacă ați uitat parola sau numele de utilizator le puteți reseta accesând Resetare parolă.
Administratorul platformei nu se ocupă de înscrierea utilizatorilor la cursuri! Acest lucru îl face profesorul cursului!
Pentru informații suplimentare, vă rugăm să contactați administratorul platformei!!!! Amplasați cursul creat în categoria cu numele vostru
Administrator platformă: Dumitru RUGALIOV
e-mail: support@cemf.md
Доступные курсы
Cursul este predestinat asistentilor medicali
- Учитель: Sirghi Natalia profesor
Competentele profisionale specifice unitatii de curs
CS1.Utilizarea notiunilor de igiena si microbiologie in activitatea profesionala tehnicianului dentar.
CS 2.Specifica si recunosterea metodelor de evaluare a factorilor de mediu,ocupationali si alimentari.
CS3.Specificarea interrelatiei intre macro si microorganism.
CS4.Identificarea caracteristicilor specifice grupelor principale de microorganisme.
- Учитель: socolov vasili profesor
Particularităţile de diagnostic şi principii de tratament a afecţiunilor cardio-vasculare cu nursing specific.
- Учитель: Lungu Valeria Profesoara
Acest curs este pentru asistentele medicale
- Учитель: Cornavac Ecaterina Profesoara
Tema
- Учитель: Cornavac Ecaterina Profesoara
nursingul .
- Учитель: Suvac Anna Profesor
- Учитель: Lungu Valeria Profesoara
Epocile Istorice
- Учитель: Malai Ludmila Profesor
- Учитель: Braila Elena profesor
✌️Dezvoltarea competentelor digitale ale cadrelor didactice Platforma Moodle
- Учитель: Gavrilița Livia
😉Dezvoltarea competențelor profesionale ☺️
- Учитель: Creciun Galina
Cardiologie cu nursing specific
curs nou
- Учитель: Chiriac Ion Profesor
Dezvoltarea competențelor digitale
😘👍😍
- Учитель: Horneț Nadejda
Dezvoltarea competențelor digitale✌️
- Учитель: Madjar Liudmila
Dezvoltarea competentilor si abilitatilor 😷
- Учитель: Olga Preguza Profesori
Chimia organică
Istoria reprezintă studiul societății pe parcursul epocilor antice, medievale, moderne și contemporane!
- Учитель: Guja Veronica
- Учитель: Dumitras Tatiana
Dezvoltarea abilităților digitale Moodle
- Учитель: Copaceanu Elena
Dezvoltarea comptențelor profesionale în activitatea asistentului medical !
- Учитель: Berzoi Anastasia Profesor
🐦 dezvoltarea competențiilor digitale platforma moodle
- Учитель: Bodareva Elena profesor
☺️Dezvoltarea compentențelor digitale
- Учитель: Friptu Rodica
Acest curs oferă utilizatorilor profesori instrucțiuni practice şi sugestii pedagogice referitor la modalitatea de folosire a platformei Moodle care conține informații menite să faciliteze utilizarea platformei în scopul alcătuirii şi organizării adecvate a cursurilor.
- Учитель: Dovgani-Cemîrtan Irina formator
- Учитель: Sharapanovscaia Irina
- Учитель: Galina Luncasu
- Учитель: Guțu Natalia Șef catedră
- Учитель: Arhirii Gabriela
Sănătatea o stare de bine fizic, moral și spiritual și nu doar absența bolilor.
- Учитель: Crițchi Tatiana Profesori
- Учитель: Sava Liliana profesor
Curs de limba franceză.
- Учитель: Coșcodan Lucia Profesor
- Учитель: Olga Pleșca Profesor
- Учитель: Vacaraș Olga Profesor
- Учитель: Grigoriu Elena profesor
Deprinderile de modelare a dintilor in arcada si recunoasterea lor
- Учитель: Bodrug Anna Profesor
Învăţarea limbilor străine mereu a fost privită ca un deziderat al timpului. O limbă străină reprezintă un semn de educaţie şi nobleţe şi prezintă un indiciu valoros pentru a fi admis într-o societate înaltă. Motivul de ce oamenii învaţă limbi străine astăzi, este total diferit de cel care a existat acum câteva sute de ani în urmă.
La nivel de colegiu, învăţarea unei limbi străine cu terminologie medicală, are ca scop extinderea şi aprofundarea competenţelor de comunicare cu aplicarea terminologiei medicale pentru a forma atitudini şi valori viitorilor specialişti medicali.
- Să povestească ...,...
abracadabra
În vederea perfecționării asistentului medical psihologia medicală intervine punând la dispoziție lucrătorului medical cunoștințe, abilități și strategii capabile să-i dezvolte acestuia pe lingă calitățile intelectuale necesare și așa calități indispensabile pentru activitatea medicală ca: bunăvoință, înțelegere, toleranță, empatie. Respectiv acesta devine un instrument de lucru de neînlocuit în activitatea oricărui asistent medical, care este preocupat de bunăstarea pacienților și de reputația sa de specialist în domeniu.
- Учитель: Cucereavîi Valentina profesor
- Учитель: Stavschi Olga profesor
- Учитель: Marina Carausu
Omenirea spera că
studiile căpătate vor servi pentru toată
viața. Însă constatăm că acestea sunt numai o parte din cariera profesională și
lipsa formării continue aduce insucces iar abilitățile se pierd. Peter Shayle
- Учитель: Gututui Neringa profesor
Cursul ATI este predistinat pentru perfecționarea lucrătorilor medicali cu activitate în secțiile de reanimare și anestezie
- Учитель: Moscaliuc Lila profesor
Competenţe profesionale specifice cursului
- Cunoașterea și înțelegerea cunoștințelor teoretice și metodelor epidemiologice de bază cu aplicarea medicinei bazate pe dovezi pentru asigurarea unui management adecvat în practica medicală cotidiană.
- Cunoașterea legităţilor şi particularităţilor epidemiologice în diferite forme nosologice şi grupuri de maladii transmisibile.
- Cunoașterea particularităților epidemiologice, specificul supravegherii epidemiologice și controlul infecțiilor asociate asistenței medicale;
- Cunoașterea metodelor şi mijloacelor de prevenire şi combatere a maladiilor infecţioase, criteriile de evaluare.
- Cunoașterea metodelor de cercetare epidemiologică și clinică și aplicarea în practica medicală.
- Utilizarea cunoștințelor de bază privind structura, mecanismul de dezvoltare şi manifestările morbidităţii infecţioase şi neinfecţioase.
Video
Competențe :
- Notificarea şi raportarea cazurilor de infecţie;
- Evaluarea riscurilor în alegerea echipamentului personal de protecţie;
- Îmbrăcarea şi dezbrăcarea echipamentului personal de protecţie;
- Evaluarea riscului pentru efectuarea măsurilor suplimentare de control a infecției: pentru picături, contact și aerosoli;
- Igiena mediului spitalicesc;
- Evaluarea riscului de expunere profesională la infecții și managementul ruscului;
- Ghestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale;
- Transportarea pacienților infecțioși.
Video:
- Учитель: Meaun Lilia profesor
9.11.2022
Studiați tema propusă
- Учитель: Galit Galina profesor
- Учитель: Loghin Vera profesor
Programul de formare continuă Asistența medicală în medicina internă are ca scop actualizarea cunoştinţelor, obținerea de noi abilități pentru perfecționarea competenţelor formabililor în realizarea îngrijirilor de calitate acordate pacienţilor cu diverse boli cronice.
- Учитель: Stavschi Olga profesor
Curs destinat perfectării cunoștințelor/competențelor/abilităților A/m de profil terapeutic.
- Учитель: Galina Stici profesor
Medicina de familie este o specialitate medicală, care asigură asistenţa medicală primară şi continuă a stării de sănătate prin acţiuni preventive, educaţionale, terapeutice şi de recuperare, contribuie la promovarea stării de sănătate a individului, familiei şi colectivităţii.
- Учитель: Stavschi Olga profesor
Cursul Medicina de familie specializare este orientat spre identificarea locului și rolului asistenților medicali de familie în cadrul echipei de îngrijiri primare
- Учитель: Baroncea Angela profesor
Medicina primară este....
Acest curs este necesar pentru a familiariza cursanții cu schimbările ce au loc în domeniul ginecologiei.
Informare la subiectul : Metode de diagnostic în ginecologie
- Учитель: Bernic Ala profesor
Destinat elevilor anului IV CEMF
- Учитель: Grigorita Iurie Profesor
Modulul de specializare Asistența medicală în fizioterapie
- Учитель: Roabes Tatiana profesor
Modulul de specializare „Asistența medicală în fizioterapie” a programului de formare profesională continuă a personalului medical cu studii medii Reabilitarea medicală are scopul de a forma/dezvolta competențe generale și specifice în realizarea activității lucrătorilor medicali antrenați în serviciul de reabilitare ale instituțiilor medicale din Republica Moldova.
- Учитель: Roabes Tatiana profesor
Sănătatea mintală și bunăstarea mintală este un drept al fiecărui cetățean al Republicii Moldova, iar Statul garantează tuturor cetățenilor, fără discriminare, accesibilitatea la cele mai înalte standarde de viață și sănătate mintală.
Organizația Mondială a Sănătății definește sănătatea mintală ca o stare de bine în care fiecare individ, apreciindu-și propriul potențial, poate face față stresului din viața cotidiană, poate munci productiv și este capabil să contribuie la dezvoltarea comunității sale. Problemele de sănătate mintală sunt întâlnite în toate țările lumii și afectează diferite categorii de persoane, indiferent de vârstă, sex, statut social sau mediu de reședință.
- Учитель: Stavschi Olga profesor
Cursul Asistenta medicală în săli de tratament pentru asistenții medicali din cabinete de tratament din IM, CS etc.
- Учитель: Ludmila Sanduta profesor
- Учитель: Lozinschi Mariana Profesor
Aprecierea stării și comportamentului pacientului. |
Utilizarea tehnicilor actuale specifice de îngrijire a pacientului. |
Inițierea în mod independent a măsurilor imediate pentru menținerea în viață și aplicarea măsurilor în situații de criză conform Protocoalelor Clinice Naționale. |
Îngrijirea pacientului în simptome specifice afecțiunilor pe sisteme. |
Comunicarea eficientă în diverse situații socio – profesionale în domeniul sănătății. |
- Учитель: Baltaga Albina Profesor
Îngrijiri generale în urgențe medicale
- Учитель: Baltaga Albina Profesor
Unitatea de curs Planificarea familială are menirea de a contribui la pregătirea profesională a moașelor în promovarea sănătăţii reproductive în comunitate.
Planificarea familială reprezintă conceptul care permite atât cuplurilor cât și persoanelor fizice – în mod individual, să utilizeze atât metode de control ale concepției și nașterilor pentru a anticipa și atinge numărul dorit de copii și intervalul de timp dorit între nașteri, cât și metode de tratament ale infertilității involuntare.- Учитель: Tatiana Sulima
- Учитель: Evelina Rusu
- Учитель: Evelina Rusu
- Учитель: Evelina Rusu
Bine ați venit !
- Учитель: Sirghi Natalia profesor
здоровое питание пирамида питания
- Учитель: Socolova Liudmila Profesoara
Igiena generală ocupă un loc important în sistemul de formare şi pregătire a cadrelor medicale. În cadrul disciplinei elevii se familiarizează cu influenţa factorilor sociali şi ai mediului asupra sănătăţii, cu măsurile de optimizare a acestor factori, de profilaxie a bolilor şi de fortificare a sănătăţii populaţiei.
Cunoştinţele igienice permit viitorilor lucrători medicali să planifice şi să îndeplinească corect măsurile de profilaxie a maladiilor, să determine cauzele îmbolnăvirii.
Scopul igienei constă în prevenirea bolilor prin aplicarea metodelor şi tehnicilor de educaţie pentru sănătate, astfel obiectul de studiu al disciplinei este omul sănătos. Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii la Igiena generală elevii vor fi pregătiţi:
- să descrie sănătatea populaţională sub toate aspectele;
- să recunoască factorii ce condiţionează sănătatea;
- să evalueze modul de viaţă şi să promoveze modul şi stilul sănătos de viaţă.
- Учитель: Ivanova Lilia
- Учитель: Sirghi Natalia profesor
- Учитель: Tonu Maria profesor
Abordarea medicala a situațiilor excepționale și a urgentelor în sănătate publica.
- Учитель: Garbuz Alexandru profesor
Acest curs este este destinat asistenților medicali după cl. 12
😍
- Учитель: GLAVAN Ana Profesor
- Учитель: Baltaga Albina Profesor
этот курс необходим для получения новых знаний в области профилактики инфекционных заболеваний
- Учитель: Socolova Liudmila Profesoara
Acest curs este destinat metodelor de diagnosticare precoce a cancerului de col uterin și cancer mamar la nivel de AMP. Screning-ul cervical al populației eligibile la nivel de AMP.
- Учитель: Rusica Liliana
Acest curs este destinat formatorilor in scop de perfectionare , domeniul prepararii,formarii si eliberarii formelor medicamentoase.
- Учитель: Gututui Neringa profesor
Классный курс
- Учитель: Sapojnic Valentin Profesor
Rezumat din curiculla
- Учитель: Ojog Viorica profesor
Acest curs oferă utilizatorilor profesori instrucțiuni practice şi sugestii pedagogice referitor la modalitatea de folosire a platformei Moodle care conține informații menite să faciliteze utilizarea platformei în scopul alcătuirii şi organizării adecvate a cursurilor.
Examenul de calificare - evaluarea finală are caracter complex,
multidimensional şi se realizează prin:
- Probă
scrisă - evaluarea
prin testare.
- Probă
practică - evaluarea
prin simularea/demonstrarea manoperilor practice obligatorii din standardul
calificării.
- Учитель: Ignat Adriana Profesoara
- Учитель: Ignat Adriana Profesoara
Limba engleză cu terminologie medicală este indispensabilă mediciniștilor deoarece asigură o comunicarea eficientă.
- Учитель: Gamanji Tatiana profesor
Cursul prevede studierea terminologiei specific domeniului medicinii, utilizarea terminologiei studiate în contexte lexicale specifice, evidențiază rolul limbii franceze pentru viitorii specialiști, prevede îmbunătățirea calității profesionale ale specialiștilor prin studierea limbii franceze în general și a terminologiei în special. Se va pne accent pe toate 3 componente de studiere a unei limbi străine: fonetică, gramatică și lexic. La nivel fonetic se va accentua utilizarea sunetelor în limba franceză, alfabetul limbii străine și combinațiile de litere și sunete. La nivel gramatical se va sublinia caracteristicile gramaticale ale părților principale și secundare de proproziție precum și formele temporale gramaticale în limba franceză. O deosebită atenție va fi acordată nivelului lexical, unde va fi studiată terminologia limbii franceze legată de domeniul medicinii, precum și vocabularul cu caracter general, prin predarea ortografiei, pronunțării și caracteristicilor semantice ale vocabularului. La această disciplină se pune un mare accent pe studierea diferitor texte de specialitate care țin de însușirea vocabularului.
- Учитель: Coșcodan Lucia Profesor
- Учитель: Ludmila Bunescu profesor
Unitatea de curs Neurologie, sănătate mintală și narcologie cu nursing specific face parte din disciplinele de specialitate și este unitate de curs opțională, care asigură traseul individual de formare profesională și perspectivele de angajare în câmpul muncii. Cursul este predestinat pentru programul de formare profesională Medicină, calificarea Asistent medical, anul IV. Cursul prevede 30 de ore teoretice, 30 de ore practice și 30 de ore Studiu individual. Cursul se finalizează cu examen.
- Учитель: Guțu Natalia Șef catedră
- Учитель: Evelina Rusu
În acest curs, veți învăța să recunoașteți semnele leziunilor termice, bolilor vasculare periferice, infecțiilor chirurgicale și tumorilor. Pentru a evalua severitatea stării pacientului, planificați și acordați primul ajutor și îngrijire în timpul tratamentului.
- Учитель: Taucci Oxana profesor
În cadrul unității de curs Chirurgie generală cu nursing specific se studiază tehnici de profilaxie a infecţiei nosocomiale, tehnica aplicării bandajelor, managementul pacientului în hemotransfuzii, îngrijiri specifice preoperatorii şi postoperatorii în patologiile chirurgicale
- Учитель: Puga Vilena profesor
На вводном курсе по хирургии вы познакомитесь с основами асептики и антисептики, методами анестезии, технике наложения повязок, процедуре переливания крови, ведением пациента до, во время и после операции. Для качественного ухода и лечения хирургического пациента.
- Учитель: Taucci Oxana profesor
Patologia chirurgicală cu nursing specific I este unitatea de curs la care studiază semiologia principalelor patologii chirurgicale, factorii de risc, principiile de diagnostic, tratament şi îngrijiri specifice acordate pacientului, promovarea modului sănătos de viaţă.
- Учитель: Puga Vilena profesor
На этом курсе вы научитесь распознавать признаки хирургических инфекций, опухолей и черепно-мозговых травм. Для оценки тяжести состояния пациента, планирования и оказания первой медицинской помощи и ухода за ним в период лечения.
- Учитель: Taucci Oxana profesor
Patologia chirurgicală cu nursing specific este unitatea de curs la care se studiază semiologia principalelor patologii chirurgicale, factorii de risc, principiile de diagnostic, tratament şi îngrijiri specifice acordate pacientului.
- Учитель: Filimon Olimpia profesor
Semiologie chirurgicală cu nursing specific este unitatea de curs la care se studiază semiologia principalelor patologii chirurgicale, factorii de risc, principiile de diagnostic, tratament şi îngrijiri specifice acordate pacientului.
- Учитель: Filimon Olimpia profesor
În toate cazurile de acordare a primului ajutor, este important să se:
- asigure locul accidentului;
- ia măsurile de prevenire pentru ca starea de fapt să nu se înrăutăţească;
- stabilească contactul cu persoana bolnavă sau accidentată;
- acţioneze corespunzător când persoana accidentată sau bolnavă este lipsită de cunoştinţă; aline durerea; stabilească priorităţile.
- Учитель: Dimineata Victoria profesor
Rinitele
- Учитель: Gamureac Valentina Profesoara
Unitatea de curs Boli infecțioase cu nursing specific I se ocupă cu studierea apariţiei, răspândirii, evoluției clinice şi prevenirii maladiilor contagioase, provocate de microorganisme patogene, caracteristice omului şi uneori comune păsărilor şi animalelor, ce pun în pericol sănătatea şi viaţa umană. În cadrul unității de curs elevii studiază: cauzele, factorii, modalitățile de transmitere ale bolilor infecţioase, manifestările clinice caracteristice şi complicaţiile posibile, priincipiile și metodele de diagnostic, tratament, măsurile specifice de îngrijire acordate bolnavilor infecțioși, principiile de prevenire şi combatere a bolilor infecţioase.
Competenţele specifice formate la finele studiului unității de curs vor da posibilitate viitorilor asistenți medicali să diferenţieze entităţile patologice cu caracter contagios, să recunoască manifestările specifice patologiei infecţioase, să aplice măsuri sigure de îngrijire, să consilieze pacienții în promovarea modului sănătos de viață, să supravegheze respectarea regimului curativ-igienic și antiepidemic. Un loc important în studierea acestei unități de curs revine formării la elevi a competenţelor de comunicare eficientă în promovarea și aplicarea metodelor, măsurilor actuale de prevenire şi combatere a bolilor infecțioase.
- Учитель: Gavrilița Livia
Unitatea de curs
Boli infecțioase cu nursing specific II se
ocupă cu studierea apariţiei, răspândirii,
evoluției clinice şi prevenirii
maladiilor contagioase intestinale, cu sindrom hepatic şi tegumentare provocate
de microorganisme patogene, caracteristice
omului şi uneori comune păsărilor şi animalelor, ce pun în pericol sănătatea şi
viaţa umană. În cadrul unității de curs veţi
studia: cauzele, factorii, modalitățile de transmitere ale bolilor
infecţioase, manifestările clinice caracteristice şi complicaţiile posibile,
priincipiile și metodele de diagnostic, tratament, măsurile specifice de îngrijire
acordate bolnavilor infecțioși, principiile de
prevenire şi combatere a bolilor infecţioase.
Competenţele specifice formate la finele studiului unității de curs vă vor da posibilitate ca viitori asistenți medicali să diferenţiaţi entităţile patologice cu caracter contagios, să recunoaşteţi manifestările specifice patologiei infecţioase, să aplicaţi măsuri sigure de îngrijire atât autonome cât și delegate, să consiliaţi pacienții în promovarea modului sănătos de viață, să supravegheaţi respectarea regimului curativ-igienic și antiepidemic. Un loc important în studierea acestei unități de curs revine formării competenţelor de comunicare eficientă, cu utilizarea corectă a limbajului specific medical în promovarea și aplicarea metodelor, măsurilor actuale de prevenire şi combatere a bolilor infecțioase.
- Учитель: Gavrilița Livia
- Учитель: Friptu Rodica
Oftalmologia este o unitate de curs, studierea căreia permite formarea abilităţilor necesare pentru a putea stabili un diagnostic corect în baza anamnezei şi examenului obiectiv, de asemenea, pentru a soluţiona situaţiile de urgenţă, a aplica corect tratamentul și îngrijirile necesare în afecțiunile oftalmologice.
Necesitatea cunoașterii oftalmologiei se explică prin nivelul înalt al morbidităţii cu afecţiuni oftalmologice şi numărul mare al persoanelor slabvăzătoare.
Cunoaşterea celor mai importante și actuale probleme oftalmologice asigură ocrotirea sănătăţii vizuale a populaţiei şi existenţa unei naţiuni sănătoase.
- Учитель: Sinchevici Nelea profesor
Во всех девяти странах, по данным исследования, отмечается повсеместное распространение таких проявлений дискриминации, как словесные оскорбления и угроза, ощущаемая в свой адрес людьми, живущими с ВИЧ: до 45 % участников исследования в Мьянме отметили, что сталкиваются с такими проявлениями.
Farmacia socială 👨⚕️👩⚕️ este o știință interdisciplinară, care studiază aspectele sociale și etico-morale ale asistenței farmaceutice în contextul dezvoltării sistemului de sănătate, având în vedere extinderea rolului farmacistului în sănătatea publică.
Farmacia Socială are ca scop integrarea cunoștințelor acumulate de viitorii specialiști la disciplinele sociale și cele de organizare a activității farmaceutice cu cunoștințele din domeniul medicamentelor în vederea asigurării unei asistențe farmaceutice eficiente, inofensive și accesibile în condiții de calitate.
- Учитель: Pogribnoi Ana Profesor
- Учитель: Pogribnoi Ana Profesor
- Учитель: Mamaliga Valeria
Definiţia şi impactul disciplinei: Biochimie metabolică, este o ştiinţă modernă, cu caracter complex, care are drept material de studiu materia vie şi fenomenele specifice acesteia, din punct de vedere al organizării, compoziţiei şi structurii biomoleculelor componente, precum şi al proceselor complexe de transformare a acestora în corelaţie cu efectele energetice asociate reacţiilor metabolice.
Obiectivele generale ale unității de curs:
1. Studierea proceselor metabolice fundamentale ce stau la baza funcţionalităţii organismelor vii în condiții fiziologice;
2. Estimarea dereglărilor componenţei chimice a unor organe/țesuturi și a proceselor metabolice fundamentale ce determină mecanismele patogenice de afectare a organului/țesutului în patologie;
3. Formarea abilităţilor de aplicare a metodelor de investigații biochimice;
4. Abordarea controlului calității investigațiilor biochimice de laborator;
5. Interpretarea corectă a datelor de laborator în corelare cu valorile de referință a parametrilor biochimici.
- Учитель: Eni Elena profesor
Farmacoterapia cu preparate OTC💊 este o ramură a medicinei care se ocupă cu metodele de tratare a bolilor cu ajutorul preparatelor farmaceutice. Este o știință aplicativă despre prescrierea medicamentelor pacientului, ce se bazează pe datele experimentale și principiile teoretice ale farmacologiei și disciplinelor medico-biologice-clinice.
Farmacoterapia 💊 ca știință îmbină cunoștințe din mai multe ramuri ale disciplinelor medico-biologice, așa ca fiziologia omului și fiziopatologia, medicina clinică. Se bazeasă și pe științele de profil farmaceutic, așa ca farmacologia clinică și experimentală. Un loc important deține tehnologia medicamentelor, care asigură biodisponibilitate înaltă a preparatului, în acest context și calitatea tratamentului.
Scopul acestei disciplini este:
- însușirea bolilor, cauzele apariției și tabloul clinic ;
- obținerea abilităților de selectare a tratamentului optim intr-o anumită boală;
- formularea unei concepții ample despre legitățile acțiunii medicamentelor în condițiile dereglărilor activității vitale ale organismului;
- însușirea schemelor de utilizare a substanțelor medicamentoase în dependență de anumiți factori (vârsta, sensibilitatea individuală, caracterul procesului patologic, etc.);
- prevenirea reacțiilor adverse ale substanțelor medicamentoase.
- Учитель: Pogribnoi Ana Profesor
Toxicologia este știința , care studiază originea, proprietățile substanțelor toxice , mecanismul de acțiune , toxicocinetica, toxicodinamia, absorbția, localizarea, eliminarea din organism, izolarea, metodele de determinare și măsurile de combatere a acțiunilor nocive.
- Учитель: Mamaliga Valeria
Biochimia clinică, este o ştiinţă modernă, cu caracter complex, care are drept material de studiu materia vie şi fenomenele specifice acesteia, din punct de vedere al organizării, compoziţiei şi structurii biomoleculelor componente, precum şi al proceselor complexe de transformare a acestora, în corelaţie cu efectele energetice asociate reacţiilor metabolice. Cunoaşterea substratului biochimic al materiei vii, şi a mecanismelor reacţiilor biochimice oferă cheia înţelegerii ştiinţifice a fenomenelor particulare lumii vii cum ar fi: procesele fiziologice normale sau patologice, formarea speciilor, variabilitatea, ereditatea, reproductibilitatea, adaptabilitatea etc., şi proiectarea posibilităţilor de intervenţie şi de aplicare a unor alternative optime. Datorită interesului suscitat, dar mai ales a posibilităţilor fizico-chimice moderne de investigare, Biochimia clinică s-a dezvoltat în ultimii ani foarte mult, făcând posibilă evaluarea structurii moleculare a vieţii, deschizând porţi spre domenii noi de cercetare, cum ar fi: secvenţionarea ADN, obţinerea unor noi combinaţii genetice, elucidarea mecanismului de control al metabolismului şi al proceselor de transport prin membranele celulare etc. Biochimia clinică are două ramuri: biochimia structurală şi biochimia metabolismelor. Biochimia structurală se ocupă cu studiul moleculelor vieţii: proteine şi aminoacizi, glucide, lipide, acizi nucleici, enzime, hormoni, vitamine. Biochimia metabolismelor studiază căile metabolice prin care nutrienţii sunt procesaţi în interiorul celulelor vii (anabolism şi catabolism).
- Учитель: Eni Elena profesor
Biochimia generală face parte din aria conţinuturilor fundamentale studiată la calificările Asistent farmacist și Asistent medical în diagnostic de laborator,
fiind o disciplină teoretico-experimentală studiază materia vie şi fenomenele specifice acesteia din
punct de vedere al organizării, compoziţiei şi structurii biomoleculelor
componente, precum şi al proceselor complexe de transformare a acestora în corelaţie cu efectele energetice asociate
reacţiilor metabolice.
Disciplina Botanica farmaceutică prezintă capacitatea de a explica şi interpreta conţinuturile teoretice şi practice într-o abordare interdisciplinară cu celelalte discipline din aria curriculară ca: Farmacognozie, Farmaco şi Fitoterapia, Biochimia, Farmacologia.
Este important ca viitorul specialist să aibă capacitatea de a utiliza în mod adecvat şi în context terminologia de specialitate, să înţeleagă aspectele legate de particularităţile cercetărilor în domeniul dat, să dobândească experienţe şi manualităţi în manipularea echipamentului de laborator şi a tehnicilor de studiu specifice ştiinţelor vieţii: utilizarea microscopului, recunoaşterea în microscopie optică a tipurilor celulare, organitelor, ţesuturilor şi structurilor anatomice vegetale evidenţiate în curricula.
Competenţele profesionale ale viitorului absolvent evidenţiază capacitatea de a integra cunoştinţele teoretice cu deprinderile practice în realizarea activităţii profesionale şi a obţine performanțe descrise în calificarea profesională. Astfel disciplina Botanica faramaceutică formează următoarele competențe profesionale specifice:
CS1.Identificarea elementelor de bază a citologiei şi histologiei vegetale.
CS2.Analiza organelor vegetative, reproductive cu structura anatomică şi morfologică a plantelor medicinale.
CS3.Determinarea principalelor caracteristici ale plantelor medicinale şi ierborizarea acestora.
- Учитель: Zagornean Natalia Profesor
Chimie toxicologică este una din unităţile de curs farmaceutice, care se ocupă cu studiul proprietăţilor compuşilor toxici, comportarea lor în organismul viu şi cadavru, prelucrarea metodelor de eliminare şi metodelor de determinare a compuşilor toxici şi metaboliţilor în obiectele biologice. Cunoaşterea bazelor teoretice şi practice ale Chimiei toxicologice sunt necesare farmacistului pentru specializarea de mai departe în domeniul expertizei chimic-judiciare, toxicologiei clinice, narcologiei, criminalisticii, farmaciei clinice şi ecologiei.
- Учитель: Natalia Sîrbu profesoară
Unitatea de curs Chimie farmaceutică, reprezintă o componentă de specialitate, studiată în regim obligatoriu la specialitatea Farmacie, calificarea Asistent farmacist.
Valoarea formativă a unității de curs Chimie farmaceutică se regăsește în: studierea structurii chimice, metodelor de obținere și a proprietăților substanțelor medicamentoase; formarea și valorificarea deprinderilor practice de cercetare a substanțelor medicamentoase cu ajutorul metodelor chimice și instrimentale de analiză; respectarea condițiilor de depozitare și păstrare a substanțelor și preparatelor medicamentoase; distingerea actelor normative în vigoare aplicate în controlul calității medicamentelor; cunoașterea și valorificarea proprietăților farmacologice ale substanțelor medicamentoase, formele lor farmaceutice și denumirile comerciale.
Unitatea de curs Chimie farmaceutică, reprezintă o componentă de specialitate, studiată în regim obligatoriu la specialitatea Farmacie, calificarea Asistent farmacist.
Potențialul formativ al disciplinei este orientat spre formarea de competențe profesionale specifice racordate la activitatea profesională a viitorului specialist.
Valoarea formativă a unității de curs Chimie farmaceutică se regăsește în:
- studierea structurii chimice, metodelor de obținere și a proprietăților substanțelor medicamentoase;
- formarea și valorificarea deprinderilor practice de cercetare a substanțelor medicamentoase cu ajutorul metodelor chimice și instrumentale de analiză;
- respectarea condițiilor de depozitare și păstrare a substanțelor și preparatelor medicamentoase;
- distingerea actelor normative în vigoare aplicate în controlul calității medicamentelor;
- cunoașterea și valorificarea proprietăților farmacologice ale substanțelor medicamentoase, formele lor farmaceutice și denumirile comerciale.
- Учитель: Zagornean Natalia Profesor
Chimia generală la calificarea Asistent medical în diagnostic de laborator este compartimentată în 2 capitole:
• chimia bioorganică - studiază structura, proprietățile și funcțiile biologice ale compușilor naturali și fiziologic activi izolați din organismele vii, diverși biopolimeri și bioregulatori, precum și dependența activității lor de structură;
• chimia analitică, elevii vor fi familiarizaţi cu efectuarea calculelor numerice şi tehnica de preparare a soluţiilor de diverse concentraţii; metode de analiză chimică calitativă și cantitativă, cunoştințe foarte necesare în realizarea investigaţiilor de laborator.
Cunoștințele acumulate în cadrul cursului de chimie generală despre structura și legitățile de comportare chimică a principalelor clase de substanțe organice, metodele de investigații chimice, vor contribui la însușirea proceselor din organismele vii la nivel molecular, identificarea și dozarea compușilor de diversă natură chimică.
- Учитель: Rencheci Iana
,, Chiar dacă știința medicală a dezvoltat în extenso noi modalități de tratament, pe care nici măcar nu ni le putem imagina, forța pură și eficiența plantelor și copacilor vor rămâne la fel de vii, căci ele sunt veșnice și vor supravețui timpului,,
(Friedrich Schnack)
Farmacognozia este știința care are drept obiect cunoașterea produselor naturale de origine vegetală și animală, utilizate direct ca medicament sau care servesc drept sursă la preparatele medicamentoase.
- Учитель: Pascal Dumitrița Profesor
Bun venit la cursul de Farmacologie cu toxicologia medicamentelor!🙂
- Учитель: Danilov Aliona Profesor
Repere metodologice
de proiectare și desfășurare a lecției integrate